2013. december 11., szerda

Kalandos Kanada: ahogy Szegedi látja

 

MÉG BOCSÁNATOT IS KÉRTEK...

 

Szegedi Csanád verziója:

 

"2013.december.8-án, vasárnap 18 órakor landolt a gépem Montrealban. A gép kijáratánál a reptéri rendőrség emberei ellenőrizték mindenkinek az útlevelét. Nem ritka eljárás,hogy a magyar állampolgárságú személyeket röviden kikérdezik az emigrációs hivatal emberei.


Velem is ezzel kezdődött. Amint leszálltam a Lufthansa müncheni járatáról egy rendőr udvariasan elkísért az emigrációs hivatal helyi irodájába,ahol a hivatal 2 munkatársa várt. A rendőrrel kedélyesen elbeszélgettem, aki még azt is elmesélte,hogy idén szeptemberben járt Budapesten turistaként és lenyűgözte a magyar főváros szépsége. Be kell vallanom,hogy ez nagyon jólesett,hogy az óceánon túl egy átlagos kanadai állampolgár dicséri a hazámat.

 

 A bevándorlási hivatal munkatársai perceken belül kerítettek egy francia-magyar tolmácsot. A kihallgatás és az átvizsgálás szűk 4 órán keresztül tartott. A két rendészeti dolgozó a múltammal kapcsolatban tettek fel kérdéseket. Elővettek egy jó vastag aktát és közölték,hogy feljelentés érkezett ellenem,hogy ne léphessek be az országba mivel tagja vagyok a magyar gárdának és ezzel egy időben felmutatták azt a képet,amelyen gárda mellényben vettem át az európai parlamenti mandátumomat Strasbourgban. A magyar gárdát a kanadai hatóságok demokráciaellenes szervezetnek minősítették, így "gárda tagként" nem léphetek be az országba.

 

Ezután tájékoztattam a jelen lévő személyeket derültségtől sem mentesen,hogy az engem bemószerolók finoman szólva elavult anyagból dolgoztak. Elmeséltem a hatósági embereknek az elmúlt másfél évemet és miután leellenőrizték az információkat és az általam elmondottakat igaznak találták, elnézést kértek a kellemetlen eljárásért.

 

Közölték,hogy természetesen semmilyen retorziót nem alkalmaznak és szabadon be is léphetek Kanadába,de mivel a bevándorlási hivatal a bejelentés alapján már hozott egy jogi határozatot, ezért ezt csak jogi úton tudom megváltoztatni. Felajánlották,hogy tegyek hivatalos panaszt a félreértés miatt és egy arra kijelölt bíróság meg fogja változtatni a velem szemben alkalmazott szankciót. Tudni kell,hogy egy ilyen jogi eljárás legjobb esetben is 10 napig tart,de akár 3 hétig is húzódhat,viszont addig nem hagyhatom el az országot. Én azonban csupán 2 napra érkeztem Kanadába eredetileg,mivel utána előre lekötött programjaim vannak. Így én azt a megoldást választottam,hogy 24 órán belül hazaindulok és majd Budapesten fogom megtenni a szükséges lépéseket. Ezek után bementem Montrealba szabadon,minden negatív intézkedés nélkül és aláírásommal vállaltam a 24 órás határidőt. A programjaim 90%-át végig tudtam csinálni: találkoztam helyi zsidó vezetőkkel, megnéztem a belvárost, interjúkat adtam, ellátogattam a helyi lubavicsi chabad közösség zsinagógájába, hallgatóként résztvettem egy rövid megbeszélésen,ahol a magyar Oberlander rabbi és a helyi chabad vezető halachikus témákról is beszélgettek.

 Az előadás sem maradt el teljesen,hiszen délutánt néhány közösségi tag jelenlétében az eredeti helyszínen felvettük videóra az előadást,amelyet este lejátszottak. Azt nagyon sajnálom, hogy nem találkozhattam az egész helyi zsidó közösséggel, biztos vagyok benne,hogy sok érdekes tapasztalatot gyűjthettem volna be,de összességében pozitív érzések vannak bennem. Tulajdonképpen azokra sem haragudhatok, akiknek a "feljelentése" miatt meghiúsult a közösségi találkozó. Megértem azokat, akik szkeptikusak velem szembe,de jó lett volna hallani az ő véleményüket is. Tudom, hogy például Kertész Ákos is kételkedik az őszinteségemben, de Ő előre jelezte,hogy eljön és személyesen akar meggyőződni. Az elvárás kevés,hogy valaki tegye jóvá a tévedéseit, lehetőséget is kell rá adni. Hogy a montreali Shanowitz rabbit idézzem: "Az antiszemitizmus elleni küzdelem legjobb fegyverre, azt megtudni, hogy miért lesz valakiből antiszemita". Én tudom hogy miért tévedtem és mitől kerültem a rossz útra, ahogy azt is tudom, hogy most miért járok azon az úton, amelyen járok. Ha erre a történetre mások is kíváncsiak az is csakis a levonható tanulság lehet..."

(Forrás: Tudózsidó)

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése