2013. december 19., csütörtök

ÉN ÉS A REBBE(18)

 Aki a Rebbét "magyarul győzte le”

 

Dr. Liva Bitton-Jackson Csehszlovákiában született és kisgyermekként élte át a Holokausztot. Kiterjedt családjából egyedül ő, az édesanyja és a bátyja maradtak életben. A háború után kivándoroltak az Egyesült Államokba, ahol Liva tanárként dolgozott egy queens-i zsidó iskolában. Ekkor ismerkedett meg első férjével, egy marokkói jesiva tanulóval.

 

„Igazából nagy Tóra-tudós volt. Öt hónapnyi udvarlás után összeházasodtunk, de sajnos kiderült róla, hogy mentálisan beteg. És ami a legrosszabb, agresszív volt. Először a nászutunkon ütött meg, minden ok nélkül. Beszélgettünk, amikor egyszerre elborult a tekintetet és pofon vágott. Engem, a Holokauszt-túlélőt, az egyetlen, aki azelőtt pofon ütött, az egy női  SS volt, Auschwitzban”

     Az első pofont sok további követte, rendszeressé vált a verés.

„Több rabbit is felkerestem, hogy getet akarok kapni, válólevelet, de a férjem minden alkalommal megígérte, hogy jó lesz. És a rabbik mindig a békülés irányába döntöttek, persze nem segített az ügyemen az sem, hogy Tóra-tudós volt.”

 A válás tehát nem jött létre. meg. 1970-ben Liva férje másodszor is idegösszeomlást kapott és kórházba került. Ekkor javasolta Livának egy barátja, hogy forduljon a lubavicsi Rebbéhez.

Éjjel kettőre kapott időpontot. Amikor beengedték a Rebbéhez, ő nem az előzőleg egy cédulán jelzett témáról, a válásról beszélt, hanem az édesapjáról kezdte faggatni Livát. Liva édesapját a gettóból munkaszolgálatra vitték, ahonnan sosem tért vissza.

 „Elmondtam neki, hogy életem legnagyobb fájdalma volt, amikor elválasztottak az édesapámtól... Az indulása előtti éjszaka Talmudot tanult, és azt mondta a bátyámnak, aki akkor 17 éves volt, hogy ahányszor azt bizonyos Talmudi szakaszt tanulja, jusson ő az eszébe.”

 Livát elborzasztotta édesapja halálának gondolata. „Azt mondtam sírva, ...hogy vissza fog jönni. De nem jött vissza. Később tudtuk meg, hogy Bergen-Belsenben kötött ki végül, és két nappal a felszabadítása előtt a nácik kiürítették a tábort, minden zsidót a halálmenetbe küldtek.” Liva édasapja ezt már nem bírta, és amikor összeesett, agyonlőtték.

 „Az utolsó alkalom, amikor beszéltem az apámmal, az az éjszaka volt, amikor a Talmudot tanulta. Amikor reggel elindult, senki nem ébresztett fel, és így nem tudtam elköszönni tőle, és megmondani, mennyire szeretem”.

A Rebbét nagyon megindította a történet. Azonban közben megállította Livát: „Hallom, hogy a jiddis nem az anyanyelve. Milyen más nyelven beszél még?” – kérdezte. „Mondtam, hogy beszélek még németül is, így azt kérte, beszéljünk németül.” Később ismét megkérdezte, milyen más nyelven beszél még, ekkor franciára váltottak, majd oroszra és héberre. A Rebbe, aki Oroszországban született, és élt Berlinben, valamint Párizsban is, mindegyik nyelven jól beszélt.

Időközben a Rebbe titkára többször benézett, a múló időre figyelmeztetve, de a Rebbe mindannyiszor megkérte, hogy csukja be az ajtót. Végül megkérdezte Livát, miért akar elválni.

„Elmondtam neki, hogy a férjem megpróbált megölni, megpróbált megfojtani, de egy szomszéd a segítségemre sietett. Ekkor menekültem el a két gyerekemmel és ő pedig kórházba került.”

***

A Rebbe komolyan vette az ügyet: „Fel fogom hívni Moshe Feinstein rabbit, és megkérem, hogy két tanúval menjen a kórházba és ott rögtön írják meg a getet. Mert minden alkalommal, amikor ön el akar válni, ő összeomlik. Ez a védekezése. Az szeretném, hogy Feinstein rabbi a kórházban írja meg a getet, amíg a férje orvosi kezelés alatt áll.”

Ahogy Liva kifele indult az irodából, a Rebbe újra megkérdezte: „Még milyen nyelven beszél?”

„Mondtam, hogy még magyarul is beszélek. Akkor elnevette magát és azt mondta, én nyertem. Én vagyok a győztes, mert ő nem beszél magyarul. Megáldott, hogy megkapjam a getet és találkozzak a lelki társammal, és az Örökkévaló adjon nekem szerencsét és áldást”.

Liva végtelenül hálás volt a Rebbének: „Annyira kedves volt hozzám, hogy olyan sok nyelven beszélgetett velem. Örömet akart nekem okozni. Érezte milyen rettentő, rettentő szomorú voltam... Összetört szívvel mentem be hozzá, és ő megváltoztatta az életemet.”

Minden úgy történt, ahogy a Rebbe mondta: Liva megkapta a válólevelet és két évvel később újra férjhez ment. „Attól a perctől kezdve, hogy megáldott engem, az életem áldással teli életté változott.”

 (Gut sábesz)

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése