2013. május 18., szombat

 

A HETISZAKASZ CHASZID SZEMSZÖGBŐL –BÖHÁÁOTCHÁ(2)

 

               MÓZES NAGY SZELLEMI EREJE

    "...és rájuk árasztok a szellemből ami benned van---"(4.Mózes,11,17)

 

    "Miután a nép zúgolódott, az Örökkévaló utasitotta Mózest, gyüjtsön össze hetven vénet és "én rájuk árasztok a szellemből ami benned van".

 Erre azt mondja a Midrás hogy "mihez volt Mózes hasonlitható ebben a pillanatban? Egy gyertyához  a Menórában, amiből meggyujtanak több gyertyát, de fényéből nem hiányzik semmi" (Szifré és Bámidbár rábbá).

 

     Általában, amikor hasonlatot használnak, ez annak a jele, hogy amihez hasonlitják – kissé nehezen érthető és ezért van szükség a hasonlatra, hogy azt érthetőbbé tegye.

 

Azonban itt, Mózes és a kiválasztott vének esetében, miért van szükség a gyertyák hasonlatára? Hiszen minden ember megérti, hogy bölcsesség az egy szellemi dolog és ha Mózes átad (átenged, átáraszt) a bölcsességből amivel rendelkezik – misem természetesebb hogy ezért ő nem szenved hiányt!

 

ALÁSZÁLLNI A MAGASBÓL...

 

   Ez több mint logikus, de ennek ellenére előfordulhat olyan eset is, amikor egy bölcsesség vagy  tudás átadásakor a tanitó alább kell hogy adja szellemi nivójánál. Amig a tanitvány közel áll a mester szintjéhez, addig ez a "veszély" nem áll fenn. A tanitó marad a maga szintjén mig ő tanitja a tanitványt és átad neki tudásából.

 Ha azonban egy olyan diákról van szó, aki messze távol van a mester szintjétől – akkor a tanitás, vagyis a szellem "árasztása" a tanitványra, bizony a Mester öndegradálásával jár-

 

  Miért?

 

  Azért mert ebben az esetben a mesternek ki kell  mennie szellemi világából és átmenni egy egészen más atmoszférába, amelyben a tanitványa leledzik. A Mester kénytelen-kelletlen kell hogy olyan példákat és hasonlatokat keressen, a tanitvány fogalomtárából, amit az megért, hogy ezáltal értésére adja a témát a tanitvány szintjén. Ez óhatatlanul is a Mester degradációjához vezet.

 

    CSÖKKENT A TÁVOLSÁG

 

      Mózes sokkal magasabb szellemi szinten állott mint a kiválasztott 70 vén. Ennélfogva azt lehetett volna gondolni, hogy a bölcsesség átadása  n e k i k    egy bizonyos fokkal csökkenti Mózes szintjét. Erre mondják Bölcseink, hogy mégsem csökkentette az "árasztás" Mózes szellemi fölényét, ami maradt olyan amilyen volt.

 

Hogy lehetséges ez? Hogy-hogy nem csökkentette a bölcsesség (tanitás) átadása, Mózes szellemi felsőbbségét?

 

Erre két válasz lehetséges:  Az egyik az amire a Midrás bölcsei céloznak: "mihez volt Mózes hasonlitható ebben a pillanatban? Egy gyertyához  a Menórában, amiből meggyujtanak több gyertyát, de fényéből nem hiányzik semmi" (Szifré és Bámidbár rábbá).Vagyis: Mózes akkor egy olyan gyertyához hasonlitott, amely leszállott felső piedesztájáról és egy "Menórában volt".

 

Hogy kell ezt érteni?

 

    Mózest akkor, amikor a vétkesek zúgolódtak, "elhagyta az ereje" (Rási) és annyira elgyengült hogy olyan volt mint  egy "gyertya" amelyről sok gyertyát meggyujtottak. Vagyis:legalábbis képletesen, szűkült a távolság, az űr, közte és vének között – és ezért nem csökkent Mózes nagysága a vénekéhez viszonyitva.

 

   KORLÁTLAN NAGYSÁG

 

      A másik választ a kérdésre szintén abban a midrásban találjuk: "Mózes (a szellem-árasztás által) nem szenvedett  semmi hiányt, hiszen irva van:"És nem támadt Izraelben Mózeshez hasonló próféta - - - " (5. Mózes,34,10). Ami azt jelenti, hogy olyan nagy volt és olyan magas piedesztálon állott, hogy a "szellem-átadás" nem okozhatott neki degradációt.

 

    Miután olyan  nagy és fennkölt volt, hogy nem támadt hozzá hasonló kaliberü próféta Izraelben, nem volt Mózes semmilyen korlátnak alávetve és igy átadhatott bölcsességéből olyanoknak is akik sokkal de sokkal alacsonyabb szinten álltak – anélkül hogy ez valamelyes szintcsökkenést okozott volna nála. Megvolt a lehetősége a maradni a legfelsőbb szinten és ugyanakkor megvilágitani és befolyásolni a távoliakat is

  Ez volt Mózes mesterünk nagy, istenáldott ereje.

 

    (Likuté Szichot, 8. kötet, 75 ol')

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése