2013. március 2., szombat

A HETI SZAKASZ – CHASZID SZEMSZÖGBŐL – VÁJÁKHÉL-PEKUDÉ

 

        SZŐTTES – A KECSKÉN

 

   "És minden  asszony, akit a szive arra késztetett – nagy bölcseséggel fonták a  kecskét " (vagyis a kecskeszőrt)" (2. Mózes, 35. 26).

 

  Az eheti  dupla szakasz egyikében – Vájákhél -  Izrael fiainak odaadó fürgeségéről olvasunk, ami  a Hajlék adományait és munkálatait illeti. Ebben különösen a nők tűntek ki.

 

    Forrásaink különösen kiemelik a fonás müvészetét, amivel a zsidó asszonyok a kecskeszőrt fonták – ebből készültek a Hajlék takarói . Ez – valami egészen különleges müvészet volt  Az Irás  csak azt mondja hogy "fonták a kecskét", de hogy lehet a kecskét fonni?

 

 Rási magyarázatából kiderül (Sábbát trak.99b alapján),hogy ezek a rendkivüli tehetséggel és kézügyességgel megáldott nők a kecskeszőrt magán a kecskén fonták – anélkül hogy ezt azelőtt lenyirták volna!!

 

    Az asszonyok ezt a rendkivüli dolgot anélkül csinálták, hogy erre felkérték volna őket: pusztán azért mert a legjobbat és a legszebbet akarták az Örökkévaló Hajlékának adni. Ezzel két eredményt értek el: először is emelték az adomány szellemi értékét valamint jobbitották magát a fonást.

 

"ÉlŐ ADOMÁNY – ÁLDOZAT

 

       A kecskeszőr fonása az élő kecskén – annak lenyirása előtt – emelte az adomány szellemi értékét.

 

Miért és hogyan?

 

Azért és úgy, hogy a nők tudták: az adományoknak amit a Hajléknak  adnak – áldozat jellege van. Nos, egy élőlény mint áldozat, fontosabb mint amit növényből hozunk.

 

Ennélfogva ügyeskedtek és a kecskeszőrt úgy hozták – megfonva – hogy az még az élő kecskéhez kötődött és abból "táplálkozott". Ilymódon az élőlényből jövő áldozatnak számitott.

 

Ez nem lehetett könnyü dolog és ne tessék kérdezni, hogyan csinálták, mert mi még lenyirott kecskeszőrt sem tudunk fonni--- (a forditó) --- a lényeg hogy a zsidó asszonyok nagy erőfeszitést tettek, már csak azért is, mert az akarták hogy adományuk minél jobb, minél finomabb legyen. És valóban – a kecskén font szőttes a létező legfinomabb eredményt adja, mivel a szőr ami még a kecskén van és belőle táplálkozik puhább és üdébb (de mindenesetre kevésbé száraz és merev mint nyirás után) és ez nagyban emeli a készitmény minőségét.

 

      A TEHETSÉG KIHASZNÁLÁSA

 

          Ezen "bölcsszivü" nők cselekedetéből örök tanulság a számunkra: ahogy ők kihasználták csodálatos tehetségüket és a  kecskéket "fonták" – vagyis a rajtuk lévő szőrt, anélkül hogy előbb lenyirták volna – hogy ezáltal emeljék az adomány szellemi és fizikai értékét ! – és mindezt önként, felkérés nélkül csinálták – igy kell nekünk is viselkednünk.

 

    Ha egy zsidót valami rendkivüli tehetséggel áldott meg az Örökkévaló, tudnia kell, hogy ezt nem  csak az ő saját hasznára  és fejlődésére kapta – hanem főleg arra, hogy ezt kihasználja az istenszolgálatra, vagy másszóval: hogy a világból Hajlékot csináljon Istennek. Kötelessége tehetségét kihasználni arra, hogy a világon a szentséget fokozza és növelje és ezáltal megfelelő "lakhelyet" biztositson az Örökkévalónak a világon.

 

    NEM OKOZNI FÁJDALMAT

 

           Nem csak a tehetséggel kapcsolatban áll ez a tézis, hanem az ember javaival kapcsolatban is. Ha valakinek bőséges jövedelme van, emlékeznie kell arra, hogy az Örökkévaló azért adta ezt neki, hogy minél több cedóket adjon, minél több emberen segitsen és ezzel  egy jobb világot teremtsen azáltal hogy kihasználja lehetőségeit egy isteni Hajlék létesitésére.

 

      Mi több: a nők odaadó szorgalma a kecskék fonásával, azt is eredményezte, hogy előbb készitették el a Hajlék takaróit, mint a deszkákat – ami eredetileg másként volt tervezve . A munkaterv megváltozott a nők fonása miatt és ennek egyik oka az volt – hogy ne okozzanak fölösleges fájdalmat, szenvedést a kecskéknek, akiknek feltehetően nem volt kellemes a megfont kész szőttest magukon hordozni. Ergo le kellett nyirni a szőttest és feldolgozni takaróknak, amelyek igy a tervezettnél hamarabb lettek kész.

                                             * * *

     Innen is  lehet és kell leszűrni a megfelelő tanulságot és levonni a konzekvenciát: ha a kecskék esetleges fájdalma miatt az Örökkévaló megváltoztatta a Hajlék előre betervezett munkarendjét -  annál inkább meg kell tenni mindent, hogy egy zsidó embertársunknak megtakaritsuk a fájdalmat. Ha látunk egy zsidót akinek hiányzik valami – akár anyagi akár szellemi sikon – "meg kell változtatni a rendet", vagyis ki kell zökkenni a szokott kerékvágásból és segiteni őt hogy ne szenvedjen hiányt.

 

      

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése