2012. november 10., szombat


HETI SZAKASZ CHÁSZID SZEMSZÖGBŐL – TOLDOT – 2012 A


JÁKOB ÉZSAU "RUHÁJÁBAN"

 

Amikor Jákov – édesanyja tanácsára és ösztönzésére magára öltötte Ézsau ruháját legott azt mondta idős apjának: én vagyok Ézsau, a te elsőszülötted.

 

Mondá erre a hires chaszid, r' Hillel Paritser: Lám lám milyen befolyása van a gójis öltözetnek. Jákob, aki egy jámbor sátorlakó ember volt és a világ zavaros ügyei távol álltak tőle – Ézsau ruhájában máris gátlástalanul hazudik.

 

És ha azt találnád mondani – amit a Midrás mond is – hogy Jákob itt egy csalafintasághoz folyamodott és azt mondta: Én - vagyok aki vagyok és Ézsau a te elsőszülötted! (vagyis "dréolt"  és igy próbálta apját rászedni) – ez bizonyitja a legjobban mennyire hatott rá  Ézsau "szellemisége" – mihelyt felvette ruháját---

    (Rámách Otijot, 23)


 A csalás, hazugság amit itt a áldás kiforszirozása során látunk – egész más értelmet kap a kabbala által. Amikor Izsák azt mondja nagyobb fiának, hogy "jött az öcséd hamissággal és elvette áldásodat (1.Mózes 27,35) – önkéntelenül vetődik fel a kérdés: miért kellett Jákobnak az atyai áldást csalás által megkapni? Hát nem "járt" az neki, szinte automatikusan mint az ábrahámi örökség autentikus továbbivőjének?

 

A kabbala válasza erre az hogy amint a szent szikrák lehullása a "klipot" világába csalfaság  által történt – ahogy irva van "És a kigyó pedig ravaszabb volt minden más állatnál" (uo 3, 1) amint átverte Ádámot és feleségét és a tudás fája gyümölcse által okozta a szent szikrák lehullását -  ugyanúgy a dolog megjavitása és a szikrák összegyüjtése és "felhozatala" szintén csak csalfaságos trükk segitségével lehetséges ahogy a Zsoltáros király mondja. (18, 27) "De a hamisnak ellenállsz" (vagyis a saját eszközeivel birod le őt).

 

Ezt a munkát – a szikrák kiválasztását – Jákobnak kellett elvégezni, mivel  az ősatyák közül ö hasonlitott legjobban Ádámra, az első emberre, ahogy a talmudbölcek mondják (Bava Batra 58) "Jákob szépsége csak Ádáméhoz hasonlitható".

                      (Széfer Hámáámárim, TSG,  187 oldal).

 

    Hogyan jut ez kifejezésre a mindennapi életben? Honnan lehet tudni, hogy a szent szikrák kiválasztása és "felhozatala" csak csalás által történik?

 

Amikor egy ember eszik és iszik hogy ezáltal legyen ereje tanulni és imádkozni és ezt kétségtelenül "lösem sámájim" teszi  - ez nem látszik meg rajta, hanem úgy tünik hogy eszik mert szeret enni és az étel izlik neki. Csak amikor utána tanul és imádkozik – "derül ki" hogy az evés-ivás egyfajta istenszolgálat volt nála – de ez kifelé nem látszott és ez a csalás, még ha kegyes csalás is...

(uo.189.oldal).

                                                                  ***

         A szakasz végén találjuk hogy Izsák küldte Jákobot, menjen el a rokonsághoz, anyja családjához Pádán Áránba.

 

Mondja erre a rebbe: az apósom, a rebbe Rájjác, aki nemzedékünk fejedelme volt – közölte hogy  napjainkban ninden zsidó küldetése a Tóra és a chászidizmus népszerüsitése és terjesztése. Ehhez az kell hogy elhagyjuk "Beér Sevát" (ami itt a zsidó szellemi központot jelképezi) és elmenjünk Cháránba (ami pont az ellenkezője annak amit B"S jelképez). Ott el kell jutni minden egyes zsidőhoz – bármilyen állapotban is van. Vannak akiket kiválasztott küldötteinek – ezek a világ minden részén ott vannak és odaadóan terjesztik a Tórát és a zsidóságot. Ez a munka az ellenpólusa a galuti sötétség terjedésének.

 

(Széfer Hászichot TNSA, első rész, 148 oldal).

                                                                          ***

 

     "Ézsau pedig vadász lett,  a mező embere" (1.Mózes, 25, 27).

 

Egy zsidónak kell foglalkozni Ézsau "szakmájával" is – persze összhangban a Tórával. Ezt azt jelenti, hogy kell "vadászni" a világban, ami nem egyéb mint egy nagy "mező"; kell tudni mivel foglalkozik a "világ" és milyen nyelven lehet beszélni vele.

Mire jó mindez?

 

Arra hogy ha egy zsidót kell közelebb hozni a zsidósághoz – ha találunk egy zsidót aki a "mezőn" bolyong – és nem lehet vele a szent nyelven vagy jiddisül beszélni , mert az nem érti ezeket a nyelveket – akkor kell vele beszélni az ország nyelvén és a beszéd tartalma is a megfelelő formában kell hogy legyen, mert csak igy lehet célt érni.

  A cél pedig – elérni minden "mezei" zsid testvért és visszatériteni őt az ősi  forráshoz

 - a zsidósághoz.

  (Likuté Szichot, 20- kötet 114 oldal

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése