2012. június 4., hétfő

 HETI HAFTARA  BÖHÁÁLOTCHÁ   2012  

   

"NEM 


ERŐSZAKKAL"

   

         ( Roni vö'szimchi bát Cijon)

 

"Ujjongj, örülj, Cion leánya, mert jövök már, és itt fogok lakni - így szól az Örökkévaló. A többi nép is csatlakozik majd az Örökkévalóhoz azon a napon, és az Ö népévé lesznek, Ö pedig köztetek fog lakni."  (Zechárjá 2:14-15.]

 

Zechárjá ben Ido próféta a három utolsó "kis próféta" egyike, aki a Második Templom építésének első periódusában élt. Fiatalon tért haza a babilóniai száműzetésből, miután Kürosz (Cirus – Kóres) 537-ben elengedte a deportálta­kat. Papi nemzetséghez tartozott, és Zerubável társaságában álijázott. Jehosuá főpapsága és Zerubável ben Sááltiél perzsa királyi helytartósága idején ugyan megkezdték már a Templom újjáépítését, de a rossz gazdasá­gi helyzet, a szomszédos népekkel való ellenséges viszony és a zsidó lakosságon belüli széthúzás miatt abba kellett hagyni.

 

 Zechárjá prófétai tevékenysége - Chágáj és Máláchi  kollégáival egyetemben - azt a célt szolgálta, hogy a nép magához térjen tespedésé­ből. Ez a három próféta vetette meg a százhúsz tagú Nagy Gyülekezet, a Kneszet Gdolá alapjait, amely több száz éven keresztül állt a száműzetésből hazatért zsidó nép szellemi életének élén.

 

Zechárjá próféciájának fő motívumait látomások alkotják, amelyeknek jelentését és mondanivalóját ma csak homályosan tudjuk érzékelni. Az aranylámpásról szóló látomás miatt választották ezt a fejezetet a B'háá­lot'chá hetiszakasz háftárájául. Ugyanezt a háftárát olvassák Chánuká első szombatján, mivel akkor is a Szentélyben gyújtott fényről esik szó.

* * *

A modern Írás~magyarázók sok közös vonást találtak Zechárjá és az őt megelőző próféták között. Főként Ezékiel vízióival rokonították jelenéseit,


 amelyekben burkoltan bár, de a perzsa birodalom hanyatlását és bukását jövendölte. Sokan jellemzőnek és meghatározónak tartják a Zeru­bávelnak küldött üzenetet: "Nem hatalommal és nem erőszakkal, hanem az Én szellememmel! - mondja a Seregek Ura." Ez a szemlélet kétségkívül azt a helyzetet tükrözi, amelyben a fiatal zsidó közösség az ellenség köze­pette, a gyanakvó perzsa hatalom árnyékában csak a szellemi fölényben kereshette problémái megoldását. Később persze - amikor a hatalmi túlerő miatt kérdésessé vált ennek a szellemi fölénynek a hatásos volta - sor került a hatalommal való tényleges szembeszállásra is, a Hásmone­us-felkelés esetében.

* * *

Jehosuá, akit a próféta említ, az újjáépített Szentély első főpapja volt. Ő volt a "hét szem" egyike, vagyis a megújuló zsidó élet szellemi vezérei közé tartozott. Rajta kívül Ezrá, az Írástudó, Nechemjá, a király személyes küldöttje, Zerubável, valamint Chágáj, Zechárjá és Máláchi próféták voltak a zsidóság "szemei".

Látomásában a próféta Jehosuát látja, amint Isten jobbján áll, és a Sátán vádat emel ellene. A próféta megvédi: "Hát nem tűzből kiragadott üszkös fadarab ez?"

 

A Midrás elbeszéli, hogy Babilónia királya rajtaka­pott két hamis prófétát, akik "Isten nevében" alantas üzelmeket folytat­tak: többek között vezető személyiségek feleségeit csábítgatták. Amikor arra vetemedtek, hogy kikezdjenek a királynéval, Nebuchadnecár bünte­tésül tüzes kemencébe akarta vettetni őket, mint Dániel három fiatal famu­lusát, Chánánját, Misáélt és Ázárját.

 

A két gazfickó tiltakozott, mondván, hogy azok hárman voltak, ők meg csak ketten vannak. Erre a király felajánlotta, hogy válasszanak egy harmadikat. Jehosuát választották abban a reményben, hogy a főpap érdemei fejében megmenekülhetnek. Nem így történt: a két hamis próféta megégett, míg Jehosuának csak a ruhája pörkölődött oda. Mégis büntetés sújtotta, mert fiai  a vegyesházasság vétkébe estek. Így lett Jehosuá, a főpap, "tűzből kiraga­dott üszkös fadarab" (Jálkut}.

* * *

A hétágú aranymenóra szimbolikája Zechárjá próféciájának egyik leg­szebb, legjelentősebb része. Az angyal kérdésére: "Mit látsz?", a próféta azt válaszolja, hogy nem érti a hétágú gyertyatartó és a két olajfa látomá­sát. Erre kapja a magyarázatot: "Nem hatalommal és nem erőszakkal, hanem az én szellememmel!" - vagyis ahogyan az olajfák maguktól adják  olajukat. és nincs szükségük külső beavatkozásra, Zerubávelnak sem lesz szüksége seregre és nyers erőre, mert Isten szelleme uralkodik az események fölött (Rási). (

 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése