2011. április 29., péntek

HETI SZAKASZ (2) Ködosim 2011

              A SÁÁTNEZ TITKAI

               Közreadja Glitsenstein Smuel Rabbi

 

A zsidóság  ősi törvényei és szokásai közül az egyik legrejtélyesebb a sáátnez tilalma. Legtöbben még a zsidók közül sem hallottak róla, vagy ha igen, azt sem tudják, mi az. A kósersági törvények szigorúan betartói közt is van olyan, aki tudomást sem vesz a sáátnezről.

 

Pedig a Tóra 613 parancsolata közt ezek azonos rangúak.

 

Mi a sáátnez?

 

A sáátnez a gyapjúból és lenből kevert szállal szőtt ruha viselésének tilalma. (Ha az öltözékünk egyik darabja tiszta gyapjú, a másik tiszta len, azt nem tilos együtt viselni.) A sáátnez  tiltása az 5Mózes 22:11-ben és a 3Mózes 19:19-ben található.

 

Más anyagok keverése nem lesz minősül sáátneznek.

 

A gyapjú ez esetben csak a bárányok és juhok gyapja, a teve gyapja nem számít, sem a moher, sem az angóra, sem a kasmír, sem az alpaka, sem a vikunya. A len is csak a len növényt jelenti, a kendert és a jutát nem. Az újrafelhasznált szálakban viszont már lehet

tiltott keverék.

 

A tiltó micva megtiltja a gyapjú és a len bármiféle keverését, tekintet nélkül arra, hogy egyazon ruhadarab különböző részei készülnek gyapjúból és lenből, vagy ugyanazon részei. A 100%-ban szintetikus anyagú öltöny is lehet sáátnez. Az amerikai jogszabályok a címkék esetében bizonyos lazaságot megtűrnek. Egy címke mögött, ami azt állítja, hogy 100%-os gyapjú az anyag, az igazság lehet akár 2%-nyi egyéb is. Ráadásul a címke szólhat csak az alapanyagról, és nem szól a bélésről vagy a rátétekről. A  szakértők szerint gyakrabban fordul elő európai ruhákban a sáátnez, mint az USA-ban vagy Kanadában készült ruhákban.

 

A tiltás nem csak öltönyökre, kabátokra, szoknyákra és nadrágokra érvényes, hanem bármiféle öltözékre, zoknira, pizsamára, kesztyűre, nyakkendőre is.

 

Ugyancsak tilos olyan ruhát viselni, amin valami rátét, mondjuk egy bojt, ami a testet nem érinti, sáátnez.

 

Ugyanakkor nem tilos felpróbálni boltban olyan ruhát, amiről nem győződtünk meg, hogy sáátnez-e vagy sem, kivéve, ha a címkéből világosan kiderül, hogy keverték a gyapjút a lennel, mert akkor tilos.

 

Mire való ez a tiltás?

 

A sáátnezt tiltó törvény abba a kategóriába tartozik, ami chok néven ismeretes, tehát a meg nem magyarázható parancsolatok közé. Különféle  magyarázatok és lehetséges okok azért felmerültek már. Maimonidész szerint például a pogány papok viseltek gyapjúból és lenből készült vegyes öltözéket. A tilalom tehát azt célozná, hogy elkülönítse a zsidókat a pogány gyakorlattól. Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy a Szentély papjai kivételt élveztek a tilalom alól, s ebből született egy másik magyarázat, ami szerint a tilalom célja, hogy a szakrálisat megkülönböztesse a közönségestől. Egy másik, midrási jellegü magyarázat szerint Ábel vitt gyapjút áldozatként, Káin pedig lent. A vegyülés halálosnak bizonyult, Ábelnek az életébe került. Az ezoterikusabb magyarázat arra mutat rá, hogy mindennek van spirituális ereje. Ha mixeljük a dolgokat, ezek az erők megrontják egymást, és nem tudják kifejteni hatásukat.

 

A sáátnez mai ellenőrzői

 

A Tóra e két verséből és a mai ruhagyártás bonyolultságából született a sáátnezt ellenőrzök

nemzetközi szolgáltatása. Minthogy a címkékben nem lehet megbízni, más módja is kell legyen annak, hogy megbizonyosodjunk egy öltözék sáátnez voltáról. A választ mintavétellel

döntik el a vizsgálatot végzők a sáátnez-laboratóriumokban.

 

A mintavételt végzők megfelelő mintát vesznek a ruhából (hogy ne károsodjon), és megküldik a labornak. A laborban megvizsgálják sokszoros nagyítású (mono- vagy binokuláris) mikroszkóp alatt, és így a szálakat is azonosítani lehet.

 

Vannak laboratóriumok a legtöbb észak-amerikai zsidó közösség közelében, valamint,természetesen, Izraelben. Általában nem teljes időben működnek, de néhány nap alatt választ tudnak adni.Fogadnak mintát futárral és postán is. Ritkaság, hogy a labor ne tudná eldönteni, sáátnez-e valami vagy sem.

 

A szintetikus anyagok elterjedésével a sáátnez kétségkívül nem akkor probléma, mint volt. Azért problémának probléma maradt, különösen mert a ruhák

gyakran messze készülnek, egy részük itt, a másik részük egy másik országban. A fogyasztó tehát nehezen tudhat meg mindent egy ruha előállításáról, és hogy mi van benne. Új anyagokat is találnak fel, illetve anyagok új kombinációit. E fejleményeket tekintve az amerikai sáátneztesztelők kapcsolatot tartanak fenn más országokkal, s egy informális hálózat révén tájékozódnak az új fejlesztésekről a ruhaiparban.

 

Ez is része ennek az eleven támogatórendszernek, ami e titokzatos ősi tiltás köré épült.

 

 (Forrás: EMB, Nagyfuvaros

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése