2009. november 13., péntek

HERMAN WOUK: ÉN ISTENEM (5)

 

A rossz magyarázata

 

Minden vallás gondolkodói mindig is tudatában voltak, hogy a rossz kérdéskörére azért az elszámolási periódusnak a születésen innenre és a halálon túlra való kibővítése az adekvát válasz, mert élő még nem látta a túlnant. Hitünkkel ténynek fogadhatjuk el a túlvilág létezését. Csakhogy a legtöbb ember számára ez nem olyasfajta tény, mint a fű zöldjének létezése. A közkeletű, bántó lekicsinylés "mennyei békének" nevezi a túlvilágot.
Így nem marad más, mint a vallásos filozófia másik fajta gondolatmenete, amely megkísérli a rossz létezéséért a születés és a halál közötti időn belül benyújtani a számlát. Számos érvet hoznak föl emellett, amelyek közül itt nyolcat sorolok föl
.

1. A rossz a szabad akarat szükséges feltétele. A lehetséges rossz nélküli világ következésképpen nem az emberek, hanem a felhúzós bábuk világa lenne.
2. Ha a világegyetemben kell egyáltalán léteznie időnek, erőnek és változásnak, akkor a mi világegyetemünk, ezeknek az összetevőknek a legjobb egyensúlya, "a lehető világok legjobbika".
3. A helyesen értelmezett rossz nem létező dolog, amivel számolni kell, hanem a lehetséges jó hiánya. A rossz megkérdőjelezésével valójában statikusan tökéletes világot szeretnénk elérni, holott világunk mozgásban van a tökéletesség felé.
4. Az élet változást jelent, és ténylegesen változás is, egyik állapotból a másikba. Az általunk jónak és rossznak nevezett közötti ellentétet a korábbi és későbbi állapotok összehasonlítása okozza. De a változás hiánya a halált vagy a nemlétet jelentené.
5. A világegyetem és mindaz, amit tartalmaz, sem nem rossz, sem nem jó. A rosszat az teremti meg, amit az ember szabad választásával művel a világegyetemben. A vasból egyaránt lehet ekét vagy kardot kovácsolni.
6.  A jó ember a létezés koronája, és a nehézségek nélküli világban semmi keresnivalója a jó embernek.
7. A rossz csak az, amit az ember rosszá tesz, a vágyak lenyomata. Ha nincs a halandóság, mulandóság, elérhetetlenség utáni kívánkozás, eltűnik a rossz.
8. Minden gonosz ember tett valami jót is. Minden jó ember követett el bűnt. Ebben a világban mindenkinél a mérleg alacsonyabbik értéke számít. A túlvilágon egyenlítődik ki a számla a gonoszság megbüntetésével, az erény megjutalmazásával.
Nem próbáltam a teljesség igényével kifejteni ezeket az érveket, csak néhány fő vonásukat jeleztem. A teológusok és filozófusok a judaizmusban és azon kívül is olyan meggyőző erővel fejtették ki ezeket a gondolatmeneteket, amilyenre nekem sem adottságom, sem helyem nincs. Talán a válaszok sokfélesége érzékeltetni tudja, hogy nincs egyetlen válasz, amelyet a világ véglegesen elfogadhatna. Megelégszem rabbi Jánnáj igazságával Az atyák bölcs tanításaiban: "A gonoszok jóléte és az igazak szenvedése nem a mi kezünkben van."
.

És végül ott van Jób könyve, amely döbbenetes erővel leírja az emberi végzet élő rosszaságát, szembeállítja ezzel az Örökkévaló Isten nyilvánvaló jelenlétének és hatalmának még döbbenetesebb ténymegállapítását, és punktum. A megkínzott kétkedő szilárdabb hittel végzi, mint bigott barátai. A szélviharból zengő isteni Hang azokat marasztalja el, akik elfogultan nyúltak a gonosz problémájához. A létezés talány maradt, s a talányon túl, az emberi szív mélyén ott rejtőzik az érzés, hogy él a Megváltó.
A modern értelem hajlandó együtt élni ezekkel a dilemmákkal, és nem vesztegeti energiáját a helyes megoldás kiválasztására. A középkori gondolkodás nem nyugodott, míg csak egyetlen látszólagos ellentmondás is maradt tantételeiben. Az összes nehézséget nyakon csípte, és megadta a mégoly erőltetett magyarázatot is. Ennek következtében a magyarázat olykor gyermeteg gügyögéssé fajult. Benjamin Franklin elmeséli, hogyan lett deista a szószékről oly gyakran hangoztatott cáfolatok hatására. Száádjá gáon vagy ezer éve figyelmeztetett, hogy a vallástalanság egyik fő oka a hit védelmében felsorakoztatott érven gyengesége és nevetségessége. Mindazonáltal az örök paradoxonokon a gonosz létezésén, a szabad akarat kontra Isten mindenhatóságán és a többin való rágódás egészen a legutóbbi időkig folytatódott.
Azt hiszem, az intelligens emberek újfajta alázatát a természettudomány tanai kelthették föl. A természettudományos kutatásnak szinte minden területe bővelkedik paradoxonokban. Kétszáz éve az ember még hihette, hogy a világ gépezet, és hogy az emberi értelem tökéletes műszerekkel képes föltárni ezt a gépezetet, kikutathatja működését a legkisebb csavar legutolsó menetéig. Az iskolázott ember számára nyilvánvaló: ma már nem lehet azt hinni, hogy a világ egy óriási teknősbéka hátán nyugszik. Néhány területen a kutatás elért a lehető legtávolabbra. Új határok tűnnek föl, és az eszközök tökéletesedésével egyre inkább ez történik. A tudás gyarapodásával egyre több és egyre mélyebb dilemma merül föl. Ha a tudomány az összes paradoxont és ellentmondást megpróbálná feloldani, holtpontra jutna. Princípiumok, munkahipotézisek, "legjobb vélelmezések" alkotják mai bázisát.
A halál utáni élet olyan ellentmondásokat és nehézségeket vet föl, amelyek az évszázadok során mindig is a vaskos teológiai szócsaták és közönséges társasági viták kimeríthetetlen témái voltak. A középkori filozófia legpatetikusabb passzusai azoknak a jámbor szerzőknek a kísérletei, akik megpróbálnak átevickélni a kifogásokon, boncolgatván, hogyan fog kinézni a feltámadott test, megmagyarázván, hogy ha az ember három házasságot kötött, mwelyik feleséggel fog élni a jövendő világban és így tovább. A judaizmus irodalma nem győz figyelmeztetni, hogy az ilyenfajta gondolkodás kárbaveszett ostobaság.

A racionalisták szerint az emberi személyiség vagy "lélek" a test nevű kémiai szerkezet kipufogócsöve. Ha a gép leáll, megszűnik a kipufogás. Ennyi az egész.

A judaizmus alapelve, hogy a halott az Örökkévaló számára nem halott, s a szerkezet mindig több, mint szerkezet. Akkor is marad belőle valami, ha leáll. Nagyapám sokszor emlegette a zsidó mese költői túlvilágát, az igazak örök szombatját, amelyen halként a Leviátánt szolgálják föl, húsként a legendás sivatagi ökröt, s a bor az Éden szőlejéből erjedt, nevezetes rejtett nedű. Ha anyám megpróbálta volna rábeszélni, hogy egyen egy kis marhahúst vagy bárányt, nevetve azt mondta volna: "Majd ott eszem meg az adagomat a Leviátánból és az ökörből..."

 Egyszer azt mondta:
Persze sohasem lehetünk biztosak a túlvilágban. De talán... ne feledd: talán...

Vajon a nagyapám eszi-e a Leviátánt, issza-e a titkos hordó borát odaát? Bárki bármit mondjon is, igen. Azt hiszem, ez sokkal valószínűbb, mint az, hogy szelleme meghalt az Örökkévaló számára...

 ÉS  A Káddis


A halottak tiszteletének zsidó eszméje a lehető leggyorsabb eltemetést kívánja meg, minél egyszerűbb formában: egy lepelben és igénytelen fakoporsóban, port a porral. Parancsolat írja elő, hogy a halottakat el kell kísérni utolsó nyugvóhelyükre. A halált követő időre kiszabott periódusok során a gyász intenzitása egyre csökken. Az első, hétnapos időszak, a sivá, átsegíti a gyászolókat a dermesztő sokkon. Otthon maradnak, alacsony zsámolyon ülve fogadják az egyfolytában érkező részvétlátogatókat. Bármily nehéz ez, lefoglalja a gondolataikat, leköti a figyelmüket. Ezután következik a slosim, a harmincnapos gyászidő. A hátramaradottak folytatják rendes tevékenységeiket, de nem járnak szórakozni, és továbbra is bizonyos előírásoknak megfelelően kell élniük és imádkozniuk. A harminc nap leteltével véget ér a gyász, kivéve, ha az anyáért vagy az apáért viselik, mert ilyenkor egy egész évig tart.
A Káddis a zsinagógai imarendhez tartozó szöveg, amely nem tartalmaz nyílt utalást a halálra vagy a gyászra. Ősi, arámi nyelvű prózavers, amely Isten Nevét magasztalja, és királyságának hamaros eljöveteléért könyörög. A Templom lerombolása után keletkezett, s az imakönyvbe Jób szavaival került be "Ha megöl is, én benne bízom..." , aki a legmélyebb katasztrófában is dicsőíti Istent. A gyülekezet az istentisztelet minden szakaszának végén együtt mondja az előimádkozóval.
Néhány évszázada kapott lábra az a szokás, hogy az újonnan gyászoló mondja az istentiszteleten az utolsó Káddist, kifejezve a csapás ellenére csüggedetlen hitét az Örökkévalóban. Mivel gyakran több gyászoló is volt a templomban, felmerült a kérdés, kit illessen a Káddis-mondás joga. A rabbinikus szaktekintélyek bonyolult eseti jogi szabályozást dolgoztak ki, de ez csődöt mondott. Végül az lett a szokás, hogy az összes gyászoló kórusban mondja az utolsó Káddist. A precedenstörvény nyomait őrzi, hogy az előimádkozót a gyászolók közül szokták kiválasztani.

A tények előadásával nemigen lehet elmagyarázni a Káddis-mondás szokásának hipnotikus erejét. Először is ott van maga az ima, az erőteljes ritmusú, izzó hangú, gyönyörű ditirambus. Hiszen már szavainak muzsikája is csodálatos, s ha öt gyászoló közül csak egy érti is jelentésüket, a hangzás maga megrendítő. Ott van az érzelmi élmény, hogy együtt mondjuk másokkal, akiknek a családját ugyanaz a csapás érte. Ott van a halál tiszteletének hatalmas érzése, amely a hosszú idők folyamán beleivódott a szövegbe. A gyászoló ösztönösen megvigasztalódik és felszabadul a cselekmény által: úgy érzi, hogy halottja felé nyújtja megnövekedett karját, és megfogja a kezét. Nem állítom, hogy valóságosan érzékeli ezt, de nagyon erős kapcsolat érzése alakul ki.

     Azt hiszem, a Káddis kivételes hatalma mindezen fölül a jelenlegi nemzedéknek az előző, kihalóban lévő nemzedékkel való viszonyában rejlik, amelynek uralkodó érzése a bűntudat. Az élők általában is bűntudatot éreznek a holtakkal szemben, de bennünk különleges intenzitással működik ez a hajlam.
Az amerikai zsidó gyerekek többsége, legalábbis az egészen közeli múltig, hitetlenebb volt, mint a szülei. A vallás nem egykönnyen pusztul ki a szívből, még ha a viselkedésről hamar lekopik is. A zsidó azonosságtudat, úgy gondolom, kitörölhetetlenül bele van vésődve a szívbe. Amíg a szülők élnek, a vallást nem tartó fiatalok olyasmit éreznek, hogy a vallás az öregek ügye, és viszonylag békés gondolatokkal élik világi életüket. Azután lecsap a halál. A gyerek a nemzedékeket összekötő lánc végén fityegő, elpattant szemre bámul. Nem szép látvány. A szertartásos Káddis-mondás, amely közvetlenül az elveszített szülőkhöz kötődik, az ősi lánc jelképes összeillesztése.

A Káddis-mondás betartása gyakran a zsidósághoz való részleges, esetleg teljes visszatéréssel jár együtt. A szokás, amely elviszi a gyászolót a zsinagógába, újjáéledt érdeklődést támaszthat benne a héber nyelv, az imádságok iránt, s minden napjából lefoglal egy kis részt az elmélkedés számára. Hallottam olyan bírálatokat, hogy a Káddis-mondás szokása által hitünk a halál vallásává válhat. Úgy tűnik, éppen ellenkező a helyzet: ha a halottak halálukkal bármily kis mértékben is újjáépíthetik ősi hitünket az élők számára, akkor nemhiába haltak meg. Az élők az egyik legkegyesebb és legértékesebb cselekedetet hajtják végre, amikor naponta elzarándokolnak a zsinagógába Káddist mondani.
Az emberek időnként kifogásolják, hogy a Káddis-mondáshoz is szükséges a minján, a tíz emberből álló testület. Az előző leírás ennek szükségességére is rávilágít. A Káddis közösségi ima. Szavainak a gyülekezet előtt kell elhangzaniuk. Teljesen elfogadható a magányos imádkozás, és alkalmasint sok, igen vallásos ember gyakorolja is, de ilyenkor elmaradnak a közösségi imák, amelyek közé a Káddis is tartozik.

A halál évfordulóján, járcejtján az utódok életük minden évében Káddist mondanak. Velük megszűnik ez a kötelezettség: a gyászolás feladata nem hárul át a következő nemzedékre.

A judaizmus szigorúan megszabja a gyász időszakait és megtartásának szokásait. A túlzásba vitt gyászolást az Örökkévalóba vetett bizalom hiányának tekinti. Hitünk szerint természetes és szükséges is egyben, hogy a halál dúlásának nyomai idővel elsimuljanak. Noha az ember a szeretett hozzátartozó halála után soha többé nem lesz ugyanaz, aki előtte volt, a gyász után mégis tovább kell élnie, az élet folytatása érdekében el kell fojtania a fájdalmat. A jámbor gyászoló megszaggatott ruháját összevarrják, hogy ismét viselhesse. A jel megmarad, de az élet folytatódik...

 


 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése