2009. október 29., csütörtök

ORSI-LIORA-RUT ÚTJA A ZSIDÓSÁGHOZ (4)

ZSIDÓK MACESSZAL – PAPIROK NÉLKÜL;

REPÜLŐJEGY VAN DE A RABBI VISSZAKOZIK

 

VENDÉGOLDAL(*

 

 Még mielőtt elérkezett a fordulópont, történt valami megdöbbentő. A 17. születésnapomra, amikor még otthon laktam az apámnál, kaptam a nagymamámtól egy peszachi Hagadát ajándékként, ami önmagában elég meglepő volt. Ez a Chabad által kiadott Hagada volt forditással és magyarázatokkal. Úgy döntöttem abban az évben, hogy az útmutatások alapján megcsinálom a széderestét az anyáméknál együtt a nagymamámmal.

 

Megtörténtek az előkészületek, takaritás, amennyire lehetett, főzés, amennyire lehetett...és beszereztem a Rothschildból pászkát. Amikor ezt az anyám és a nagyanyám látták, hirtelen emlékezni kezdtek, hogy a dédnagyanyám adott ilyet a családnak egyszer egy évben, tavasz környékén...mármint maceszt...50 évvel ezelőtt a kommunizmus alatt, amikor még ezt nem igazán lehetett a boltban kapni...meg nem is volt ajánlatos...pászkát adott a családnak!!!

 

Hihetetlen! Szóval akkor zsidók vagyunk? de hát nincsenek papirok, nincs konkrét bizonyiték, nincs semmi. És igy hát boldog szivvel és megerősödött lélekkel folytattam utamat a szükségszerű betérés irányába...

 

Az ezt követő tél végén édesapám elküldött melegebb éghajlatra nagy zsidózás közepette (egyébként biztos nehéz elképzelni, de az apám egy nagyon okos és tanult ember...) és igy megérkeztem anyám házába, ahol sokkal jobban fogadták a változásokon végigmenő életvitelemet. Mondhatni, hogy támogatták

 

.Az anyukám érdeklődéssel hallgatta az újjonnan tanult dolgokat, elkülönitett számomra edényeket, és péntek délutánonként segitett barcheszt fonni. Már csak szoknyáim voltak, és sábeszkor háromszor mentem zsinagógába. Tudtam, hogy az idő közeledik, amikor már ez sem lesz elég, és kimegyek Izraelbe. De előtte még legalább részlegesen elindultam a tervszerinti nekem tartogatott "csodálatos élet" útján, amit már emlitettem, vagyis kitűnően leérettségiztem (egy matek négyes hiján), letettem a két középfokú nyelvvizsgát angolból és franciából, és felvettek a budapesti és szegedi ELTE francia karára valamint más karokra ahová a pontjaim alapján autómatikusan bekerültem.

 

 OKTV-re is bekerültem franciából, ésatöbbi, és mindezen idő alatt Izraellől álmodtam. Csak két dolgot nem tudtam: honnan lesz pénz a jegyre, és hol fogok lakni.

 

   Az első kérdésre a 18. születésnapom után kaptam választ, amikoris apám nagylelkűen bankszámlát nyitott nekem, rárakva egy összeget, ami történetesen pont elég volt a repülőjegyre Izraelbe. Ha nem tudta, hogy mennyibe kerül, akkor ez elég nagy csoda...Ha viszont tudta (ez lehetséges, hiszen finoman utalhattam rá...), akkor ez még nagyobb csoda!

 

A második kérdéssel kapcsolatban már kellett a chabadisták segitsége. Ekkor, két év  "ismeretség" után először ültem le az Oberlander rabbival beszélni, aki sajnos ebben az időben kevesebbet volt Magyarorzságon a fia betegsége miatt. De természetesen tudott rólam a Köves Slomótól és a többiektől.

 

 Meg is kérdezte, hogy miért akarom ezt én ennyire, miért nem elég egy zsidónak segiteni például sábeszt tartani. Vagy más formában tanúsitani a zsidóság iránti csodálatomat. Miért kell egynek lenni közülük. Adtam neki sok logikus magyarázatot, de a dolog lényegét tekintve mindig valami megfoghatatlan, természetfeletti erő hajtott.

 

  Oberlander rabbi értette, de nem tudott segiteni, mert "ezzel a Chabad nem foglalkozik". Ezzel szemben emlitett egy másik budapesti ortodox rabbit, aki már segitett másoknak kijutni. Erről a rabbiról annyit, hogy két hetente jártam vele találkozni, vizsgázni, és igéreteket kapni az izraeli szemináriumról. A fellegekben repkedtem ezidőtájt várva vártam a kiutat.megvettem a jegyet, aminek pontos dátuma 2001. szeptember 11. Ugye ismerős a dátum?

 

 De még mielőtt ebbe belevágnék, csak annyit, hogy a segitőkész rabbi egy héttel az utazás előtt közölte, hogy nincs hely a szemináriumban, és tulajdonképpen nincs mit segitenie.

(folyt.köv)

(* Illusztris és tanulságos vendégünk egy pesti kislány, O.L.R, aki kereste és megtalálta zsidóságát. Érdekes történetét folytatásokban közöljük. Pesten sokan ismerik, többen ráismerhetnek. Izraelben tért be, mert tudta hogy a pesti nem érvényes..

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése