2009. október 26., hétfő

ORSI-LIORA-RUT ÚTJA A ZSIDÓSÁGHOZ (3)

  "MENNYIT ÉR NEKEM A ZSIDÓSÁG?!"
   A TURPISSÁG KIDERÜL, APÁM KIDOB, HAZAMEGYEK ANYÁMHOZ
 
VENDÉGOLDAL(*

Tehát a játék kezdett komollyá válni...És el kellett dönteni, hogy mennyit ér nekem ez az egész zsidó-dolog. A szintiszta igazság az, hogy be kellett magamnak vallani azt, hogy az egész életemet fel tudnám áldozni ezért. Jól hangzik egy alig tizenhét éves kislány szájából, nem?

 

 Annyi történt, hogy megértettem, hogy előttem áll egy "csodálatos" élet, mint mindenkinek: kitünően le fogok érettségizni a Radnótiban, majd felvesznek egy pár szakjára az ELTÉ-nek, perfektül beszélek angolt és franciát, igy majd egy ösztöndijjal ki is megyek külföldre, majd lesz nemzetközi diplomám, majd meggondolom magam és a zenei pályára visszafordulok és sikeres leszek, 28 évesen megtalálom a nagy Őt, 3 évi járás után összeházasodunk, max. két gyerek, és a végén talán el is válunk...vagy nem,de mindenesetre belül üres maradok, az élet után futok, hajszolom a boldogságot, de sosem érem el... Túl jól ismerem ezt ez életet a szüleimtől,osztálytársaimtól stb.

 

Vagy pedig belekezdek valamibe, amiről tudom, hogy értelmet ad az életemnek, elkötelezettség, ami nincs kitéve az élet szeszélyeinek, évezredek óta sziklaszilárdan álló törvény és hagyomány, amin valahol az egész világ értékrendszere alapszik. Lehet, hogy mindent fel kell majd adnom, de amit cserébe kapok, az többet ér mindennél. És igy megszületett a döntés teljesen értelemszerűen. Ebben az időszakban volt egy-két álmom, ami megerősitett a döntésemben.Biztos voltam benne,
hogy a helyes utat választottam.

 
És igy hát el mentem életemben először péntek este a zsinagógába a Vasváry Pál utcában. A régi épület, kőfalak, a rozoga falépcső, mind valami titkot súgtak..bent az imádkozók a Ámidá közepén voltak, és hajlongtak előre-hátra, mint gyertyalángok a szellőben..Levettem egy forditásos imakönyvet és kinyitottam a sábeszi imánál.."Dávid zsoltára.Lássátok angyalok az Örökkévaló dicsőségét és hatalmát, adózzatok tisztelettel az Örökkévaló Nevének, boruljatok arcra az Örökkévaló előtt szent áhitattal."..."Kérünk, oldd fel a megkötözöttet nagy erős jobboddal,Félelmetes fogadd néped dalát, emelj magadhoz, tisztits meg minket."..."Halljad Izrael,Örök Istenünk, az Örökkévaló Egyetlen!"..."Ábrahám Istene,Izsák Istene és Jákob Istene"..."Istenem, óvd meg nyelvemet a rossztól, ajkamat a hamis beszédtől"..."Nyisd fel szivemet Tanod előtt, lelkem rendeleteidet kövesse"...

 

Tudtam, hogy haza érkeztem.

 

Mindezek után a dolog egyszerű volt. Péntek esténként és szombaton lejártam a zsinagógába, mindenki élesen került, hogy még véletlenül se higyjem azt, hogy a zsidóság biztatja a betérést. Kölcsönvettem a Kicur Sulchan Aruch, a zsidóság mindennapi életével kapcsolatos törvényeinek tömöritett három kötetét, a Tóra forditásos öt könyvét, imakönyvet és más ajánlott olvasmányokat, mint Zsidónak lenni Donintól, vagy Kraus Ősi forrásának pár kötetét és el kezdtem tanulni. Akkoriban volt pesten két már vallásos lány, akik tanitottak egy kicsit mielőtt Izraelbe kimentek tanulni. Eljártam órákra és otthon is elkezdtem lassanként tartani gyakorlatban a tanultakat. Nem túlzok, ha azt mondom, hogy életem egyik legboldogabb időszaka volt ez.Minden új dolog, amit felfedeztem, nagyon nagy hatást tett rám, a bölcsesség, amit a zsidó tanok sugároznak és a gyakorlati parancsolatok mélysége teljesen magával ragadott.

 

Otthon az apám el kezdett sejteni valamit, és az osztályban nevetség tárgyává lettem. Talán voltak olyanok, akik titokban csodálták, amit teszek. De nem érdekelt senki véleménye, boldog voltam.

 

Aztán egy szép téli péntek este, amikor még egyenesen a suliból jártam a zsinagógába, ellopták a táskámat, benne a kulccsal, személyivel, a pontos cimmel, igy kénytelen voltam apámat felhivni és elmesélni, hol vagyok és mi történt. Ekkor derült ki az igazság. Innen már nem telt sok időbe, amig az apám kirúgott a házból és az anyámhoz mentem lakni ( még szerencse, hogy elváltak, igy volt hova menni), és ekkor új fejezet nyilt a zsidósághoz vezető göröngyös úton.(folyt.köv).

 

(* Illusztris és tanulságos vendégünk egy pesti kislány, O.L.R, aki kereste és megtalálta zsidóságát. Érdekes történetét folytatásokban közöljük. Pesten sokan ismerik, többen ráismerhetnek. Izraelben tért be, mert tudta hogy a pesti nem érvényes..

 

 
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése